Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (9)

VIVES (9)

Odisee (8)

UCLL (8)

PXL (7)

Thomas More Kempen (7)

Arteveldehogeschool (6)

Hogeschool West-Vlaanderen (5)

KBR (5)

AP (4)

More...

Resource type

book (9)

object (2)


Language

Dutch (7)

English (2)


Year
From To Submit

2015 (9)

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Multi
Werken met taaltaken : in de lessen NT2 niveau A1
Authors: --- ---
ISBN: 9789038222714 9789038221564 9789038225128 9789038225142 9789038225135 9789038225159 Year: 2015 Publisher: Gent Academia press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentiegericht en behoeftegericht werken staat centraal in het taalonderwijs. Het aanleren van een taal moet aansluiten bij wat de student in reële situaties zal nodig hebben. Deze nieuwe methode Nederlands voor Anderstaligen (NT2) is in die zin geïnspireerd. Het lesmateriaal is zinvol, herkenbaar en met taakverdelingen volgens rollen en talenten. De functionele taaltaken zijn gebaseerd op de taalprofielen van het Europees Referentiekader. Ze bevatten authentiek luister-, lees- en werkmateriaal. Het vertrekpunt is de context die aansluit bij reële taalgebruik situaties van de student. Het zijn afzonderlijke pakketjes die de lesgever de mogelijkheid geven te differentiëren volgens de taal- of leerbehoeften van de student. Die heeft bovendien leerversterkers (een spiekkaart, vocabulaire- en grammaticafiches) om zo veel mogelijk zelfstandig te werk te gaan. Per taaltaak is er een evaluatiefiche die de student voor zichzelf moet invullen. Deze fiche wordt samen met de lesgever bespro ...


Book
Actief met taalvaardigheid : werken met literaire genres in de klas
Author:
ISBN: 9789046904992 9789046966181 9046966186 9046904997 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Literatuur is een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen. Veel docenten gebruiken literatuur voornamelijk om leesvaardigheid te trainen. Ook voor het verbeteren van andere vaardigheden is literatuur echter van onschatbare waarde. Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan. In één oogopslag is duidelijk wat er geoefend wordt en wat daarvoor nodig is. Actief met taalvaardigheid biedt uitkomst om op een speelse en actieve manier de leerlingen de vaardigheden luisteren, schrijven, lezen en spreken te laten oefenen. Aan de hand van genres als drama, poëzie, stripverhalen, detectives, sprookjes, autobiografie en media worden 60 werkvormen gegeven die taaloverstijgend zijn, waarbij de nadruk ligt op de productieve vaardigheden. Per werkvorm staat aangegeven vanaf welk ERK niveau deze is toe te passen. Dit varieert vanaf niveau A1 t/m C1. De uitgave past in de serie van Actief met Taal.Uit: www.coutinho.nl


Book
Language proficiency in native and non-native speakers : theory and research
Author:
ISBN: 9789027213259 9789027213242 9789027269027 9027213240 9027213259 9027269025 1322979073 Year: 2015 Volume: 41 Publisher: Amsterdam ; Philadelphia : John Benjamins Publishing Company,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book, written for both seasoned and novice researchers, presents a theory of what is called Basic and Higher Language Cognition (BLC and HLC), a theory aimed at making some fundamental issues concerning first and second language learning and bilingualism (more) empirical. The first part of the book provides background for and explication of the theory as well as an agenda for future research, while the second part reports on selected studies of language proficiency in native speakers, as well as non-native speakers, and studies of the relationship between literacy in a first and second language. Conceptual and methodological problems in measuring language proficiency in research on second language acquisition and bilingualism are also discussed. Further, the notion of levels of language proficiency, as rendered by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), is critically examined, suggesting ways of empirically investigating a number of questions that the CEFR raises but is not capable of answering.

Keywords

Psycholinguistics --- taalbeschouwing --- Research on teaching --- taalleerproblemen --- taalbeheersing --- Native language --- Language and languages --- Language acquisition --- Study and teaching --- Foreign speakers --- Ability testing --- Psychological aspects --- Research --- Langues --- Langage --- Psycholinguistique --- Lexicographie --- Etudes et enseignement --- Acquisition --- 800.7 --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Taalonderwijs --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- Study and teaching. --- Foreign speakers. --- Ability testing. --- Psychological aspects. --- Research. --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Acquisition du langage. --- Etudes et enseignement. --- Psycholinguistique. --- Lexicographie. --- Acquisition of language --- Developmental linguistics --- Developmental psycholinguistics --- Language development in children --- Psycholinguistics, Developmental --- Interpersonal communication in children --- Language assessment --- Foreign languages --- Languages --- Anthropology --- Communication --- Ethnology --- Information theory --- Meaning (Psychology) --- Philology --- Linguistics --- Language and education --- Foreign language study --- Language schools --- Native language - Study and teaching --- Language and languages - Study and teaching - Foreign speakers --- Language and languages - Ability testing --- Language and languages - Study and teaching - Psychological aspects --- Language acquisition - Research --- Language and languages Study and teaching


Book
Meertaligheid : een troef! : inspirerend werken met meertalige kinderen op school en in de buitenschoolse opvang
Authors: ---
ISBN: 9789462343467 Year: 2015 Volume: *4 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is ontstaan in een project in Gent (Vlaanderen) op vier basisscholen en voorzieningen voor buitenschoolse opvang. Centraal in het project stond de thuistaal. De bedoeling van het project was om nieuwe materialen, inzichten en werkwijzen te ontwikkelen. Het project, dat wetenschappelijk werd begeleid, heeft geleid tot dit boek. Het bevat een goede mix van theorie en praktijk. In deel 1 staat de theorie centraal over thuistaal, meertaligheid en het leren van Nederlands als tweede taal. In deel 2 gaat het om het belang van een talenbeleid in een school, om samen een krachtige leeromgeving te bouwen. Deel 3, 4 en 5 gaan in op de klas, de buitenschoolse opvang en de ouders. Rijk geïllustreerd en met veel handreikingen en werkmaterialen om te werken in de praktijk. Een bijzonder goed bruikbaar boek, ook in Nederland, en een goede impuls om in het basisonderwijs actief aan het werk te gaan met taalbeleid. Op de bijgevoegde dvd wordt dieper ingegaan op de aanpak in de praktijk. © NBD Biblion - Jos Derksen


Book
Implicit and explicit learning of languages
Author:
ISBN: 9789027241894 9789027241900 9789027268723 902726872X 9027241899 9027241902 Year: 2015 Volume: 48 Publisher: Amsterdam, [Netherlands] ; Philadelphia, [Pennsylvania] : John Benjamins Publishing Company,


Multi
Matti & Mona 2 : box 2 : handleiding voor anderstalige nieuwkomers : blok 4-7
Authors: ---
ISBN: 9789048623815 9789048623822 9789048623808 9789048617302 9789048617692 9789048618422 Year: 2015 Publisher: Brugge Die Keure


Book
Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789046904718 9046904717 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het NT2-onderwijs is de laatste jaren enorm veranderd. Dit handboek, geschreven voor (aankomende) NT2-docenten in de volwasseneneducatie, sluit aan bij de huidige ontwikkelingen en behandelt recente theoretische inzichten. In elf hoofdstukken komen zowel tweedetaalverwerving en taaldidactiek in het algemeen aan de orde als deelgebieden: woordenschat, grammatica, alfabetisering, spreken, luisteren, lezen en schrijven. Maar ook toetsing en evaluatie en ten slotte een aantal politieke, onderwijskundige en sociale aspecten van het NT2-onderwijs. Elk hoofdstuk bevat een kernwoordenlijst en vragen om voorkennis te activeren, daarnaast opdrachten, kaderteksten met extra informatie en aan het eind een samenvatting, leeswijzer en zelftoets. Op de website is aanvullende, actuele informatie beschikbaar. In totaal hebben negen universitaire experts hieraan meegewerkt, waarbij de een meer dan de ander levendige voorbeelden, concrete adviezen en vloeiende taal gebruikt. Tweede, herziene en geactualiseerde druk, met meer praktijkvoorbeelden. Leidraad voor docenten.


Book
Zie zo spelling 6 : werkboek : blok 5 tot 8
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789055356782 9789055356799 9789055356812 9789055357635 9789055356805 9789055357253 9789055357673 9789055356652 9789055356683 9789055356690 9789055356829 9789055356928 9789055356935 9789055357550 9789055357451 9789055357468 9789055357475 9789055356430 9789055356379 9789055356461 9789055356485 9789055356546 9789055356515 9789055356447 9789055356409 9789055356669 9789055357512 9789055356676 9789055357246 9789055357543 9789055357680 9789055356959 9789055357482 9789055358052 9789055358076 9789055358083 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Zwijsen


Book
Ziezo taal 6 : werkboek : blok 7 en 8
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789055356973 9789055356423 9789055356416 9789055356362 9789055356386 9789055356454 9789055356348 9789055356331 9789055356492 9789055356478 9789055356508 9789055356539 9789055356522 9789055357017 9789055356997 9789055357048 9789055357000 9789055357024 9789055356980 9789055357031 9789055356577 9789055356706 9789055356607 9789055356591 9789055356775 9789055356645 9789055356768 9789055356638 9789055356720 9789055356843 9789055357376 9789055357222 9789055357239 9789055357437 9789055358397 9789055357390 9789055357406 9789055357413 9789055357420 9789055357376 9789055357383 9789055356584 9789055356614 9789055356621 9789055357505 9789055357529 9789055357086 9789055357062 9789055357079 9789055358069 9789055358380 9789055358748 9789055358755 9789055356713 9789055356737 9789055356744 9789055356751 9789055357611 9789055357659 9789055356393 9789055357444 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zie zo Taal is een overzichtelijke taalmethode voor het 2de tot het 6de leerjaar. De gestructureerde opbouw van de lessen biedt een herkenbaar stramien voor zowel leerkracht als leerling. Leerlingen ontwikkelen belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheden. Als leerkracht bereid je hen zo voor om hedendaagse uitdagingen aan te gaan. Elk jaar komen vaste thema's terug, telkens vanuit een andere invalshoek. Daardoor ontdekken je leerlingen hoe rijk taal is. Bij Zie zo Taal staan betekenisvolle, leuke en functionele taken centraal. De verschillende domeinen en vaardigheden komen geïntegreerd aan bod. Leerlingen leren om strategieën te verwerven en in te zetten. Het leren van taal is telkens een interactief en sociaal proces, waarbij samenwerken essentieel is. Op die manier breng je je taallessen tot leven! De flexibele werkvormen zorgen ervoor dat je je leerlingen gericht kunt sturen. De gebruiksvriendelijke handleiding en heldere structuur helpen jou, als leerkracht, om in een oogopslag te zien hoe je de les kunt aanpakken. En dat werkt planlastverlagend!

Keywords

Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- Nederlands --- taal --- Lager onderwijs --- Taal --- 475.2 --- Nederlands ; basisonderwijs --- Spreken --- luisteren --- Begrijpend lezen --- Schrijven --- woordenschat --- Technisch lezen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- 837 --- spreken --- prentenboek --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- fictie --- non-fictie --- samen lezen --- didactiek van het Nederlands --- taalmethodes --- PXL-Education 2016 --- PXL-Education 2018 --- PXL-Education 2017 --- toneellezen --- lezen --- spelling --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Toneel --- AVI-M4 --- Helden --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- AVI-M5 --- Vliegsport --- Vliegtuigen --- Parachutes --- Muziek --- Muziekinstrumenten --- Drummen --- AVI-E3 --- AVI-E4 --- Wonen --- Bouwen --- Zeeën --- Zeemeerminnen --- Zeehonden --- Circus --- Kamp --- Kanosport --- Zeerovers --- Hockey --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Taalbeschouwing --- Held --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Theater --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Vliegtuig --- Parachute --- Muziekinstrument --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Zee --- Zeemeermin --- Zeehond --- Kanovaren --- Zeerover --- Remediëring --- Evaluatie

Listing 1 - 9 of 9
Sort by